Denne julesweater kostede over 200.000 kroner

Julesweaters var meget populære i 80’erne, før de næsten uddøde i 90’erne. I Danmark er det dog først i moderne tid, at disse farvestrålende sweaters blev en essentiel del af juletiden, og hvert eneste år ser vi stadig, at flere og flere køber det som oprindelig kaldtes “ugly christmas sweaters”. Alt imens disse kommer i varierende prisklasser og ofte kan laves hjemme for få penge, findes der altid nogen som skal trække den en tand længere. For eksempel kan man lave sig en julesweater udsmykket med diamanter til en værdi af over 200.000kr!  

(http://www.usmagazine.com/stylish/news/see-the-worlds-most-expensive-ugly-christmas-sweater-pic-w455993)

Udsmykket med over 25.000 krystaller

Nogen foretrækker at lave deres egen julesweater, og det er naturligvis et fint tiltag, som vi støtter fuldt ud. Er det virkelig nødvendigt at indsamle mere end 25.000 Swarovski-krystaller til julesweateren? Måske ikke, men hvis man har lyst (og råd) - hvorfor ikke! Selskabet med det rammende navn Tipsy Elves står bag samarbejdet med Swarovski om fabrikationen af en temmelig unik julesweater, som er udsmykket med diamanter i et antal, der bringer prisen op på omkring 30.000 amerikanske dollars. Med dagens kronekurs modsvarer det omkring 200.000 kroner.

Julesweateren er kun produceret i et enkelt eksemplar, måske ikke så underligt da der sikkert ikke findes et stort marked med købere i denne prisklasse. Alligevel, skulle man stå med nogen hundredetusinder til overs, er dette absolut en sweater man med stolthed kan bære i fejringen af julen.

Tog over to dage at producere

At lave sin egen julesweater kan være en både spændende og lærerig oplevelse, og ikke mindst kan man være ekstra stolt af det færdige resultat.

Stolt er nok også designerholdet bag Swarovski-sweateren, som det tog over 52 timer at lave. Som det ses på billedet er det, i sagens natur, et rigtig julet julemotiv, selvom det traditionelle rensdyr, som julemanden sædvanligvis bruger som transportform er erstattet med en mere utraditionel “jule-enhjørning”.

Alligevel må vi erkende, at designet absolut passer ind i beskrivelsen “ugly christmas sweater”. De som har fået lyst til at lave en kopi kan måske bruge glimmer istedet?

Sweateren fik naturligvis meget opmærksomhed da den blev lanceret i ophavslandet i 2016, med forskellige TV-optrædener på amerikanske TV-kanaler. Hele sagen må nok også anses for et kæmpe PR-stunt fra den velkendte smykkeproducent, Swarovski, som i vanlig stil ønsker ønsker at være dyrest og mest eksklusiv, også når emnet er det populære fænomen, julesweateren. For dig, der ønsker et lidt billigere alternativ, findes der masser af ligeså fine julesweaters på det danske marked, som ganske vist er lavet med færre krystaller (og mest sandsynligt slet ingen). Det kan måske være en god påmindelse om, at juletiden ikke nødvendigvis behøver at koste alt for meget.